Een kijkwijzer is een papieren of electronische
versie van de mondelinge instructie.
Een kijkwijzer wordt gemaakt voor de leerlingen. Er wordt rekening
houden met het niveau en leeftijd van de leerlingen en de conventies
van een degelijke instructie (beknoptheid, helderheid, eenduidigheid).
En omdat een beeld meer zegt dan duizend woorden, zal een kijkwijzer
dan ook voorzien zijn van een figuur. |
- aanleren
- remediëren
- toepassen
- taak partners
- materiaal
- "eyecatcher"
|
1. Deze instructie kan gaan over
het aanleren:
- Leerlijnen
- bijvoorbeeld voorwaarste salto:
- vanuit de mini op een toren
- via de grote tramp
- tot met de mini landing op lage mat
- Differentiatie
- bijvoorbeeld zolenafzwaai:
- kiezen tussen gespreid of gesloten;
- uit stand of uit steun
- de opdracht en verbindingen (hieronder)
|
|
- aandachtspunten (aandachtspunten of operationele
bewegingsdoelen)
- Bijvoorbeeld bij de kip:
- Bij het onderzweven is het belangrijk, dat de voeten
rakelings over de grond zweven
- Op het verste punt van de zwaai worden eerst de
heupen gebogen
- Pas bij het terugzwaaien wordt de schouderhoek gesloten
Lees meer
over aandachtspunten >>
|
|
2. Deze instructie
kan gaan over het remediëren:
- tips (tips zijn raadgevingen, die mondeling
uitgesproken worden. Ze vestigen de aandacht op één
of meer van de na te streven operationele bewegingsdoelen.
In ons voorbeeld: een klein bolletje maken; niet steunen
op het achterhoofd)
Lees meer over
tips >>
|
|
3. Deze instructie
kan gaan over de toepassingen:
4. Deze instructie
kan gaan over taken van de partners:
- De taak van de helper (Helpen is veel
meer dan beveiligen.) In dit voorbeeld maakt de helper de
beweging gemakkelijker door de schouders te blokkeren en
het strekken van de schouders te vergemakkelijken.
Lees meer over
helpen >>
|
|
- Observatietaken (Ook omstaanders kunnen
betrokken worden bij de uitvoering.) In het voorbeeld hieronder:
"Zeg je partner hoe die in handstand staat? a is perfect!"
|
5. Deze instructie
kan gaan over de materiaalopstelling:
|