home-gymroom
Je mag alles gebruiken wat je op deze site vindt.
(Maar refereer!)
 

Welkom> Theorie > Kijkwijzers >

Tips bij het maken van kijkwijzers
Een kijkwijzer wordt gemaakt voor de leerlingen. Er wordt rekening houden met het niveau en leeftijd van de leerlingen en de conventies van een degelijke instructie (beknoptheid, helderheid, eenduidigheid). En omdat een beeld meer zegt dan duizend woorden, zal een kijkwijzer dan ook voorzien zijn van een figuur.
  1. basisfiguur
  2. tekst
  3. nadelen
  4. voordelen
  5. tips

Veel werk? Het is duidelijk dat deze vorm van instructie, tamelijk arbeidsintensief is. Vooraf zoek je naar geschikte figuren. Je kunt ze van het internet afhalen ofwel inscannen uit een handboek of tijdschrift. De figuur moet je soms vergroten, inkleuren, spiegelen of verknippen en voorzien van de juiste tekst.

Misschien kan je zelf goed tekenen? Of ben je handig met de digitale camera?

 

Schrikt dit voorbereidend werk af?
Dan kan je ook gebruikmaken van de bestaande posters ("Gymtics" , "Gymmatch" ..) geleverd door GYMFED.
Bij "Gymrapport" worden zelfs raadgevingen en tips geleverd. Je moet ze alleen nog voor de jonge kinderen omzetten in een begrijpelijk jargon.

Voor- en nadelen

  • Het grote nadeel bij het vervaardigen van kijkwijzers, is het vele werk vooraf. Nochtans is het soms interessant om je ideeën eens op papier te zetten. Door je werkstuk meerdere keren of lange tijd te gebruiken, vervaagt dit nadeel.
  • Argumenten pro zijn er genoeg:
    • je stimuleert zelfstandig oefenen;
    • je moet bij het geven van aanwijzingen niet constant jezelf herhalen;
    • je maakt voor jezelf tijd en ruimte vrij om coachend te kunnen optreden;
    • je kan in een figuur een ideale uitvoering in fasen weergeven wat in realiteit niet altijd mogelijk is;
    • de leerlingen hebben een beter overzicht van wat er te doen staat; ze kunnen hun positie in de opbouw of leerweg en hun evolutie naar een toets of rapportering beter inschatten..

 

Tips bij het maken van kijkwijzers

  • Je verhoogt de duurzaamheid van de kijkwijzer door deze te lamineren of in een "jasje" te stoppen. Je kan de kijkwijzer aan de muur of bord bevestigen. Werk je toch verspreid in de zaal met losse bladen dan kan je de twee kanten gebruiken mits je dit duidelijk aankondigt (voorbeeld: varianten aan de achterkant).
  • Wanneer meer dan vier personen gelijktijdig eenzelfde kijkwijzer moeten raadplegen, raden we aan deze te kopiëren en meerdere identieke kijkwijzers uit te delen.
  • Als je zelf tekent of een bestaande figuur als kijkwijzer omvormt, hou dan rekening met de normale didactische wenken en enkele ongeschreven conventies van het stripverhaal. Lees meer bij de normen van een kijkwijzer >>
  • De tekst kan onder een figuur getikt of geschreven worden. Een apart blad met instructies kan ook. Ondervinding heeft ons echter geleerd dat jongeren eerder tekstballonnetjes lezen. Je hebt tekstballonnen waarbij je figuren iets denken en andere waarbij ze iets zeggen. Je kan stickers met tekstballonnetjes kopen bij een fotograaf. Ze kan ze met stift op je posters of kopieën tekenen. Je kan ze op PC in een tekstverwerkingsprogramma selecteren in de knoppenbalk "teken". De tekst is kort en bondig in de Nederlandse taal. We vermijden afkortingen en "geleerde woorden". Voor jonge kinderen zijn we karig met meerlettergrepige woorden. Arial is het lettertype dat in de leesboekjes voor lagereschoolkinderen gebruikt wordt.
Naar begin!
 


Laatste wijziging: 6 January, 2011