Een kijkwijzer wordt gemaakt voor de leerlingen.
Er wordt rekening houden met het niveau en leeftijd van de leerlingen
en de conventies van een degelijke instructie (beknoptheid,
helderheid, eenduidigheid). En omdat een beeld meer zegt dan
duizend woorden, zal een kijkwijzer dan ook voorzien zijn van
een figuur. |
- basisfiguur
- tekst
- nadelen
- voordelen
- tips
|
Veel werk?
Het is duidelijk dat deze vorm van instructie, tamelijk arbeidsintensief
is. Vooraf zoek je naar geschikte figuren. Je kunt ze van het internet
afhalen ofwel inscannen uit een handboek of tijdschrift. De figuur
moet je soms vergroten, inkleuren, spiegelen of verknippen en voorzien
van de juiste tekst.
Misschien kan je zelf goed tekenen? Of ben je handig
met de digitale camera?
Schrikt dit voorbereidend werk af?
Dan kan je ook gebruikmaken van de bestaande posters ("Gymtics"
, "Gymmatch" ..) geleverd door GYMFED.
Bij "Gymrapport" worden zelfs raadgevingen
en tips geleverd. Je moet ze alleen nog voor de jonge kinderen
omzetten in een begrijpelijk jargon.
Voor- en nadelen
- Het grote nadeel bij het vervaardigen van kijkwijzers,
is het vele werk vooraf. Nochtans is het soms interessant
om je ideeën eens op papier te zetten. Door je werkstuk
meerdere keren of lange tijd te gebruiken, vervaagt dit
nadeel.
- Argumenten pro zijn er genoeg:
- je stimuleert zelfstandig oefenen;
- je moet bij het geven van aanwijzingen niet constant
jezelf herhalen;
- je maakt voor jezelf tijd en ruimte vrij om coachend
te kunnen optreden;
- je kan in een figuur een ideale uitvoering in fasen
weergeven wat in realiteit niet altijd mogelijk is;
- de leerlingen hebben een beter overzicht van wat er
te doen staat; ze kunnen hun positie in de opbouw of
leerweg en hun evolutie naar een toets of rapportering
beter inschatten..
|
|
Tips bij het maken van
kijkwijzers
-
Je verhoogt de duurzaamheid van de kijkwijzer
door deze te lamineren of in een "jasje" te stoppen. Je kan
de kijkwijzer aan de muur of bord bevestigen. Werk je toch verspreid
in de zaal met losse bladen dan kan je de twee kanten gebruiken
mits je dit duidelijk aankondigt (voorbeeld: varianten aan de
achterkant).
-
Wanneer meer dan vier personen gelijktijdig
eenzelfde kijkwijzer moeten raadplegen, raden we aan deze te
kopiëren en meerdere identieke kijkwijzers uit te delen.
-
-
De tekst kan onder een
figuur getikt of geschreven worden. Een apart blad met instructies
kan ook. Ondervinding heeft ons echter geleerd dat jongeren
eerder tekstballonnetjes lezen. Je hebt tekstballonnen waarbij
je figuren iets denken en andere waarbij ze iets zeggen. Je
kan stickers met tekstballonnetjes kopen bij een fotograaf.
Ze kan ze met stift op je posters of kopieën tekenen. Je kan
ze op PC in een tekstverwerkingsprogramma selecteren in de knoppenbalk
"teken". De tekst is kort en bondig in de Nederlandse taal.
We vermijden afkortingen en "geleerde woorden". Voor jonge kinderen
zijn we karig met meerlettergrepige woorden. Arial is het lettertype
dat in de leesboekjes voor lagereschoolkinderen gebruikt wordt.