Je mag alles gebruiken wat je op deze site vindt. (Maar refereer!) |
||
3. Remediëren We bepaalden per leerstofstap wat de vereisten zijn.
Zo weten we ook wat er fout kan lopen. Wanneer we fouten willen verbeteren moeten we peilen naar de oorzaken van die fouten. Anders remediëren we zoals de klassieke pleister op de wonde. 3.1. Oorzaken van fouten De oorzaak kan buiten de uitvoerder te situeren zijn De oorzaak kan ook bij de uitvoerder liggen. Deze oorzaken
situeren zich . Op het kennisdomein . Op het dynamisch-affectieve domein . Op het psychomotorisch domein . Op het fysieke domein Het blijft vaak gissen naar de oorzaak van een fout.
Alleen ondervinding van de lesgever kan hierbij helpen. 3.2. Tips en afdalingen 3.2.1. Tips Wil men de problemen oplossen om te kunnen vorderen
in de opbouw dan kan men de turn(st)er aanpakken via het verstand.
Dit noemen we de tips. Tips worden uitgesproken. We plaatsten de tips in Van Kopstand tot Kasamatsu dan ook tussen aanhalingstekens. Dit betekent evenzeer dat we niet erg geloven in het heil van deze tips. 3.2.2. Afdalingen We kunnen de problemen echter ook aanpakken via de ervaring
met de zogenaamde afdalingen. Er zijn vier afdalingsmiddelen namelijk dezelfde als de opbouwmiddelen. (zie hoger) Zo is het best mogelijk om op de tweede latere trap van de leerweg terug te grijpen naar een vroegere trap om als afdaling het probleem te leren beheersen. Men kan slechts weten of een afdaling gelukt is als
men nadien weer oefent op de oorspronkelijke leerstoftrap. Literatuur Knirsch K, 1976, Gerättumen mil kindem, Stuttgart: CD- Verlagsgesellschaft, 270p. Carrasco R, 1979, Gymnastique aux agrès, Paris: Vigot, 145 p. Gantois J; Schroven W; Van Esser M, 1984, Van Kopstand
tot Kasamatsu, Leuven: Acco, 340p.
|
Laatste wijziging: 29 December, 2010
|