-
Het werken met kijkwijzers vergt in elk
geval zowel van de leerlingen als van de leraar een leerproces.
-
Enerzijds zullen jongeren - die niet
gewoon zijn om met dit leermiddel te werken - meestal
slechts een deel van de informatie (meestal de figuren)
lezen, soms onmiddellijk beginnen, in andere gevallen
tijd verliezen en zeker veel vragen stellen.
-
Anderzijds kan de leraar ook in zijn
vroegere gewoonte vervallen om alles nog eens voor
te lezen, alles van naaldje tot draadje mondeling
toe te lichten en (niet-)gestelde vragen te beantwoorden..
-
Het invoeren van kijkwijzers moet geleidelijk
gebeuren en goed begeleid. Ideaal is met de volledige
groep op de mat klassikaal met dit nieuwe medium te leren
werken.
-
Er wordt tijd uitgetrokken voor het
lezen van de kijkwijzer. Dit vraagt niet meer tijd,
dan het luisteren naar mondelinge instructies.
-
Er is tijd voorzien om vragen te beantwoorden.
Het antwoord kan ook door de aandachtige medeleerlingen
beantwoord worden.
-
Zijn er geen vragen, dan stelt de
leraar ze. De leerlingen leren zo dat alles wat op
de kijkwijzer staat belangrijk is en dat men niet
te snel moet denken dat men de opdracht doorheeft.
|
|
-
Uiteraard gaat de meeste tijd naar het zelfstandig
oefenen. Komen er vooralsnog vragen van de leerlingen dan moet
de leraar de reflex hebben om naar de kijkwijzer te verwijzen.
Biedt deze geen oplossing dan moet de kijkwijzer dringend aangepast
worden.
-
De leraar stuurt, stimuleert zonder de kijkwijzer
hierbij overbodig te maken.
-
Wanneer er een taak- of rolverdeling onder de
leerlingen is (helpen, uitvoeren, coachen, observeren), waakt
de leraar er over, dat alle taken/rollen uitgevoerd worden.
-
Wanneer hij intervenieert zal hij - bijvoorbeeld
niet de uitvoerder verbeteren maar - de observator vragen welke
feedback hij gegeven heeft. Hij kan ook vragen aan de uitvoerder
of hij geholpen is met de aanwijzingen van de observator.
-
Wanneer deze manier van werken na enkele sessies
ingeburgerd is, kan men meer gedifferentieerd of kleinere groepjes
aan verschillende opdrachten aan verschillende toestellen gaan
werken.
|