|
Bewegingsbeschrijving
Wil je een (gym)thema (aan)leren? Dan is het heel belangrijk
dat je perfect weet hoe de beweging verloopt. Enkele raadgevingen:
- Hou rekening met de chronologie (aanloop - opsprong - handensteun
-zweeffase - landing).
- Vermeld de snelheid van de inleidende beweging.
- Beschrijf de acties van de verschillende gewrichten en geef
aan of die acties gelijktijdig verlopen, afwisselend gebeuren
of elkaar opvolgen.
- Vermeld de houding van de romp (voorspanning: "putje
in borstkas", rugspanning).
- Vermeld de houding van het hoofd (neutraal, kin op de borst,
hoofd in nek..).
- Focus: waarnaar kijkt de gymnast(e)
|
|
Operationele bewegingsdoelen
Operationeel wil zeggen bruikbaar als lesdoel en dus waarneembaar
en evalueerbaar. Uit een goede bewegingsbeschrijving kan men perfect
operationele doelstellingen distileren.
Hoe je die bewegingsdoelen realiseert? Hiervoor verwijzen we naar
"" en "Remediëren".
Hoe je die evalueert? Hiervoor verwijzen we naar "Evaluatie".
Bij elk besproken thema bieden wij je enkele
operationele bewegingsdoelen aan.
|
|
Opbouwen
In het recreatief turnen is niet de kortste leerweg de interessantste
maar wel de meest veilige en de meest leerrijke.
In de literatuur vinden we verschillende methodes om te nieuwe
bewegingen aan te leren. Al deze methoden kunnen we plaatsen
op een continuüm gaande van een analytische aanpak naar
een globale leermethode. Lees
meer >>
|
|
Remediëren
We bepaalden per leerstofstap wat de vereisten zijn. Zo weten
we ook wat er fout kan lopen.
Wanneer we fouten willen verbeteren moeten we peilen naar de
oorzaken van die fouten. Anders remediëren we zoals de
klassieke pleister op de wonde. Lees
meer >>
|
|
Helpen
Het inzetten van helpers bij bepaalde bewegingsopdrachten in de
gymnastiek leidt niet automatisch tot samenwerkend leren. Veel
hangt af van de doelstellingen van de leraar en van de leerervaringen
van de leerlingen. Wordt een helper louter voor de veiligheid
ingeschakeld? Is het om meer leerlingen gelijktijdig aan het werk
te zetten? Is het om de leraar vrij te maken, zodat hij kan observeren
en evalueren? Is het om de zwaarlijvige te ontslaan van een onmogelijke
bewegingsopdracht? Lees
meer >>
over functies; techniek; methodiek; de 10 geboden; fouten ...
|
|
Kijkwijzers
Een klas wordt vaak ingedeeld in kleinere groepjes.
De leraar deelt de groepjes in, coördineert het plaatsen
van het materiaal en het beveiligen van de opstelling (hoogte,
vergrendelen, matjes, landingsmatten..). Hij of zij formuleert
de opdrachten en de aandachtspunten. Tijdens het oefenen helpt
de leraar waar het nodig is, geeft feedback, moedigt aan, stimuleert
de activiteit, differentieert, evalueert.. In het onderwijs
noemen we dit een leraargestuurde aanpak.
Wanneer we meer van deze taken aan de leerlingen geven spreken
we van een leerlinggestuurde aanpak.
Het delegeren van taken (de leraar kan niet overal tegelijkertijd
zijn!) kan o.a. door gebruik te maken van taakkaarten of kijkwijzers.
Lees meer >>
|
|
Evaluatie |
|
Toepassen
|