|
Reis rond de wereld |
Bij reis rond de wereld,
vertrekken we van de basisidee dat alle constructies met elkaar
verbonden zijn. De spelers verplaatsen zich boven de begane
grond en het is de bedoeling “niet in het water te vallen”.
Wanneer dit spel zonder begeleiding gebeurt, ontaardt dit nogal
vlug in gevaarlijke tikspelletjes of andere “in het water
duwen”-activiteiten. Nochtans biedt ook deze materiaalopstelling
interessante mogelijkheden om de eindtermen voor lichamelijke
opvoeding na te streven. |
|
|
Begeleiding |
Lagere schoolkinderen kunnen zich in het spel
“reis rond de wereld”, “opgepast voor het
water!” inleven. Zij hoeven ook niet meer op elke plaats
een beveiligende of sturende hand.
De begeleider(s) stellen zich op of verplaatsen zich naar de
knelpunten.
Het spel wordt klassikaal gestuurd en interessanter gemaakt
inzake spelbeleving en de verwijderde doelen van het bewegingsonderwijs,
door het stellen van open tot half-openopdrachten.
De begeleiders prikkelen afwisselend de fysieke basisfactoren
(weerstand, kracht, uithouding, lenigheid..) en de basisvaardigheden
(hangen, steunen, slingeren, balanceren, klimmen, kruipen, springen…).
De opdrachten moeten aanzetten tot creatief en expressief of
samenwerkend gedrag.
Elke leerling zoekt zijn eigen oplossingen voor de gegeven opdrachten.
Vindingrijke oplossingen worden achteraf in de verf gezet. Een
greep uit mogelijke
opdrachten vind je hier!
|
|