home-gymroom
Je mag alles gebruiken wat je op deze site vindt.
(Maar refereer!)
 

Welkom> Speeltuin> Reis rond de wereld

Een speeltuin in mijn turnzaal

 
Reis rond de wereld
Bij reis rond de wereld, vertrekken we van de basisidee dat alle constructies met elkaar verbonden zijn. De spelers verplaatsen zich boven de begane grond en het is de bedoeling “niet in het water te vallen”. Wanneer dit spel zonder begeleiding gebeurt, ontaardt dit nogal vlug in gevaarlijke tikspelletjes of andere “in het water duwen”-activiteiten. Nochtans biedt ook deze materiaalopstelling interessante mogelijkheden om de eindtermen voor lichamelijke opvoeding na te streven.
 
       
 
Opdrachten
Elke leerling zoekt zijn eigen oplossingen voor de gegeven opdrachten. Vindingrijke oplossingen worden achteraf in de verf gezet. Een greep uit mogelijke opdrachten:
 
 
Individueel
  • Een eigen parcours doorlopen (zonder lopen) en op elk hoog toestel met beide handen naar de spelleider wuiven.
  • Op elk platform een standbeeld uitbeelden, de regendans uitvoeren.
  • In elke plint (echo-put) een gek woord roepen-roepen-oepen-pen.
  • Op het teken van de spelleider je vóór een toestel verbergen.
  • Op het teken van de spelleider je beweging bevriezen, omkeren, in spiegelbeeld uit-voeren, je beweging fragmenteren.
  • Sluipen als een poes, zich verplaatsen plakkend in de kauwgom, schuilend voor de regen, wadend door het water.
  • Alle kinderen zijn kikkers, slangen, aapjes..
  • Op zoveel mogelijk toestellen rollen of duikelen of een pirouette maken.
  • Op zoveel als mogelijk verschillende plaatsen geweest zijn.
  • Een zo groot mogelijk woord maken met de letters die vooraf in het parcours verwerkt werden.
  • Alle cijfers die je op je weg tegenkomt uit het hoofd optellen.
  • Een briefje met je naam op, ongemerkt ergens verbergen. Nadien zoveel mogelijk briefjes van anderen ontdekken zonder ze te verwijderen of de vindplaats aan de anderen bekend te maken.
  • Zoveel mogelijk weg afleggen zonder gebruik te maken van de handen.
  • Overal ruggelings vorderen.
  • Een wereldreis maken met een opgeblazen ballon, die men niet mag vasthouden.
  • Op ontdekkingstocht zonder het pittenzakje op het hoofd te verliezen of met de armen vol ballen.
  • In de juiste volgorde, de namen onthouden van al wie je op je weg kruist.
 
    De volgende oefeningen doen we in partnergroepjes, na verloop verwisselen we van functie.  
 
Partnerwerk
  • Iemand gidsen door de nieuwe wereld ,een woordje uitleg van wat je tegenkomt mag!
  • Hand in hand komen we door gans het land.
  • Ik ben je schaduw, ik volg je overal en ik doe exact hetzelfde.
  • We verkennen ongekende terreinen samen in een hoepel.
  • We brengen dit matjes samen naar de overkant.
  • Om het slingertouw van je partner te krijgen moet je eerst “Schipper mag ik overvaren” zingen.
  • Uiteraard moet je op de koop toe nog een opdracht uitvoeren.
  • Ik maak van jou een mooi standbeeld op minstens drie platformen.
  • Jij sluit je ogen, ik gids je veilig naar de overkant zonder je aan te raken.
  • Jij bent blind, ik mag niets zeggen en toch komen we er samen door.
  • De blinden wachten op de toestellen. Hun partners bevinden zich tegen een muur van de zaal. Zij moeten hun instructies om het hardst roepen.
 
       
       
         
       
         
       
         
.
 


Laatste wijziging: 11 January, 2015