home-gymroom
Je mag alles gebruiken wat je op deze site vindt.
(Maar refereer!)
 
Evaluatie

Iedereen is voorstander van een objectieve, transparante, valiede evaluatie.
Het is belangrijk zowel voor de leerlingen (Wat moet ik kunnen? Hoeveel ben ik waard? Kan ik mijn grenzen verleggen?)
als voor de leraar (Haalt 3/4 van de klas de norm? Normatief evalueren >< vergelijkend evalueren?)

Uit een goede bewegingsbeschrijving kan men operationele bewegingsdoelen distileren. Uit een goede kennis en ervaring met het turnen krijgt men inzicht in uitbreidings- en verdiepingsleerstof. Met deze achtergrond is het simpel om eigen evaluatienormen te ontwikkelen.

We publiceren we hier enkele voorbeelden van onze gymnormen. Zij werden sinds 1980 uitgetest in de richtingen LOS en SW van Parnas (Dilbeek) en Don Bosco Groot-Bijgaarden. We pasten ze eveneens toe in de regentaats (professionele bachelor) opleiding van Parnas (nu HUBrussel) en de didactiek 1ste licentie van FaBeR (2005-2006).
Lees meer >>

Bij het kopiëren van deze gymnormen, hou rekening met de eigen situatie:

  • leeftijd, geslacht, fysionomie ... van de leerlingen
  • studierichting, studiejaar, grootte, voorgeschiedenis van de klas
  • gymzaal, gymmateriaal...
 


Laatste wijziging: 29 December, 2010