-
De
lesgever vertrekt vanuit de juiste techniek van de eindvorm die
hij/zij met de leerlingen wil bereiken.
Bijvoorbeeld zijwaartse salto: Uit aanloop met 1 voet afstoten
of na rondat, flikflak.. of met de minitrampoline. We kiezen voor
het laatste.
-
Hieruit
worden de belangrijkste vereisten gedistilleerd.
Bijvoorbeeld:
• Kwartdraai na de afstoot
• Rotatie rond de lengteas
• Lengteas horizontaal
• Lengteas dwars op looprichting
• Heupen gebogen tijdens de rotatie
• Focus tijdens de rotatie op zichzelf
• Uitstrekken en oprichten vóór de landing
Opdracht:
maak een kijkwijzer met tekstballonnen, die deze vereisten weergeven
in waarneembaar leerlingengedrag.
-
Men
zoekt aanverwante bewegingen die (een deel van) deze vormkenmerken
in zich hebben.
Bijvoorbeeld: zijwaarts rollen
-
Men
ordent deze opdrachten van gemakkelijk naar moeilijk.
Bijvoorbeeld:
• Vanuit handen en voetensteun zijlings aan de mat, zijwaarts
rollen...
• Vanuit stand zijwaarts rollen op verhoogde matten...
• Vanuit stand in mini zijlings aan een mattenbult, zijwaarts
rollen op de mattenbult
• Na een korte aanloop kwartdraai in de stijgfase en zijwaarts
rollen op de mattenbult
-
Men
voorziet per stap in de opbouw één of meer doelstellingen
Bijvoorbeeld bij de tweede stap:
• Lengteas evenwijdig aan de matrand
• Heupen gebogen (90°)
-
Men
voorziet per gesteld doel één of meer vormen van
remediëring (afdalingen, tips..)
Bijvoorbeeld bij de tweede stap:
• Lengteas NIET evenwijdig aan de matrand => Stop in
ruglig en controleer; "Korter bij de mat rollen!"; "Start
met een lengteas, die reeds evenwijdig is!"
• Heupen NIET gebogen => kniekuil vastnemen
-
Men
voorziet een management
• die veel oefenkansen biedt
• die onderweg weinig reorganisatie vergt (groepsindeling,
materiaalopstelling)
• die oog heeft voor de veiligheid
Men overweegt de aanpak: leraargestuurd of leerlinggestuurd. In
het laatste geval voorzie voldoende kijkwijzers, checklijsten,
balpennen..
-
Men
plant een lesinleiding (opwarmen, bewegelijk maken)
• die functioneel is
• gebruik makend van het materiaal, dat men in de opbouw
nodig zal hebben
Opdracht:
maak een lesplan in vier kolommen met geordende leerstof