home-gymroom
Je mag alles gebruiken wat je op deze site vindt.
(Maar refereer!)
 

Stappenplan voor een lesopbouw

Vooraf

  1. De lesgever vertrekt vanuit de juiste techniek van de eindvorm die hij/zij met de leerlingen wil bereiken.
    Bijvoorbeeld zijwaartse salto: Uit aanloop met 1 voet afstoten of na rondat, flikflak.. of met de minitrampoline. We kiezen voor het laatste.
  2. Hieruit worden de belangrijkste vereisten gedistilleerd.
    Bijvoorbeeld:
    • Kwartdraai na de afstoot
    • Rotatie rond de lengteas
    • Lengteas horizontaal
    • Lengteas dwars op looprichting
    • Heupen gebogen tijdens de rotatie
    • Focus tijdens de rotatie op zichzelf
    • Uitstrekken en oprichten vóór de landing

    Opdracht: maak een kijkwijzer met tekstballonnen, die deze vereisten weergeven in waarneembaar leerlingengedrag.
  3. Men zoekt aanverwante bewegingen die (een deel van) deze vormkenmerken in zich hebben.
    Bijvoorbeeld: zijwaarts rollen
  4. Men ordent deze opdrachten van gemakkelijk naar moeilijk.
    Bijvoorbeeld:
    • Vanuit handen en voetensteun zijlings aan de mat, zijwaarts rollen...
    • Vanuit stand zijwaarts rollen op verhoogde matten...
    • Vanuit stand in mini zijlings aan een mattenbult, zijwaarts rollen op de mattenbult
    • Na een korte aanloop kwartdraai in de stijgfase en zijwaarts rollen op de mattenbult
  5. Men voorziet per stap in de opbouw één of meer doelstellingen
    Bijvoorbeeld bij de tweede stap:
    • Lengteas evenwijdig aan de matrand
    • Heupen gebogen (90°)
  6. Men voorziet per gesteld doel één of meer vormen van remediëring (afdalingen, tips..)
    Bijvoorbeeld bij de tweede stap:

    • Lengteas NIET evenwijdig aan de matrand => Stop in ruglig en controleer; "Korter bij de mat rollen!"; "Start met een lengteas, die reeds evenwijdig is!"
    • Heupen NIET gebogen => kniekuil vastnemen
  7. Men voorziet een management
    • die veel oefenkansen biedt
    • die onderweg weinig reorganisatie vergt (groepsindeling, materiaalopstelling)
    • die oog heeft voor de veiligheid
    Men overweegt de aanpak: leraargestuurd of leerlinggestuurd. In het laatste geval voorzie voldoende kijkwijzers, checklijsten, balpennen..
  8. Men plant een lesinleiding (opwarmen, bewegelijk maken)
    • die functioneel is
    • gebruik makend van het materiaal, dat men in de opbouw nodig zal hebben

    Opdracht: maak een lesplan in vier kolommen met geordende leerstof
 


Laatste wijziging: 29 December, 2010